#

Aktualności

#

Death Stranding – Kojima i jego tajemniczy sen na jawie

E3 2016 – na scenę wchodzi Hideo Kojima – twórca znany i uwielbiany na całym świecie za stworzenie niesamowitej serii Metal Gear Solid – i ukazuje światu zwiastun swojego nowego i pierwszego, od czasu opuszczenia, Konami projektu – Death Stranding. Nagi Norman Reedus, czarna plaża, niewidzialni ludzie, martwe kraby, ryby i wieloryby… obraz przedstawiony na pierwszym pokazie przypominał bardziej dziwny widok z zapomnianego snu, niż coś co rzeczywiście można było nazwać grą. Wtedy Death Stranding było jedynie konceptem, projektem bez historii i konkretnego zarysu. Dziś w 2019 zostało nam niewiele ponad dwa tygodnie do premiery tego nietypowego projektu. Po trzech latach oczekiwania uzbierało się naprawdę dużo informacji o nowym tytule Kojimy, dostaliśmy zwiastuny, fragmenty gameplay’u i mnóstwo informacji od osobistości współpracujących z Kojima Productions, a jednak mimo tego wszystkiego Death Stranding pozostaje jedną z najbardziej tajemniczych premier tego roku. Zwiastuny gry zamiast ułatwić nam zrozumienie fabuły i rozgrywki, tylko bardziej wszystko komplikują, a obecnie w głowie wszyscy mamy więcej pytań niż odpowiedzi.  Mimo to postaram się wam przybliżyć wszystko, czego się dowiedzieliśmy do tej pory o Death Stranding.

Tajemnice, tajemnicami, ale jedno jest pewne – Death Stranding będzie tytułem z potężnym klimatem. Z ekranu nawet na zwiastunach wylewa się niesamowita, mroczna atmosfera, którą ciężko do czegokolwiek porównać. W materiałach czuć swego rodzaju ciężkość i presję. Ilość niewiadomych potęguje zawiłość świata, naszym oczom ukazuje się mnóstwo nieznanej technologii, dziwnych istot i naprawdę robiących wrażenie widoków. Świat Death Stranding to wizja postapokaliptycznej Ziemi według Kojimy – operuje skałami, stromymi zboczami, równinami i ruinami, gdzie ślady ludzkości niemal zniknęły, a na ich miejscu powstały pustkowia, które na pierwszy rzut oka wyglądają na niezamieszkane. Jak stwierdził sam Kojima Death Stranding ma potęgować uczucie samotności w graczu. Świat wydaje się piękny i spokojny, ale wszędzie ma na nas czekać niebezpieczeństwo, większość mieszkańców tego, co zostało ze Stanów Zjednoczonych, będzie dla nas wroga, więc pojawienie się czegoś żywego na horyzoncie, będzie wywoływało więcej presji na graczu. Do tego dochodzą dziwne istoty z innych wymiarów, które nie będą zwyczajnie widoczne dla ludzkiego oka. Otwarty świat w tej produkcji nie będzie kolejnym przykładem pełnego znajdziek i luźnego w zwiedzaniu terenu – zamiast tego jedynymi momentami spokoju mają być prywatne pokoje rozstawione w różnych zakątkach mapy, a każda wyprawa na pustkowia USA będzie pełnym emocji doświadczeniem.  Według Kojimy mrok i atmosfera Death Stranding ma sięgać poziomem tą z P.T./Silent Hills – duchowego następcy serii horrorów Silent Hill, która niestety nigdy nie ujrzała światła dziennego.

Idąc w stronę samej rozgrywki, podstawy gameplayu Death Stranding są dosyć proste do wytłumaczenia. Będzie to gra akcji osadzona w otwartym świecie, z zapisów rozgrywki wiemy, że pojawią się stresujące sekwencje skradankowe, jak i momenty akcji gdzie będziemy zmuszeni do walki z przeciwnikami lub do ucieczki przed nimi. Patrząc w bardzo uproszczony sposób na rozgrywkę, wcielimy się w rolę kuriera i naszym zadaniem będzie dostawa towarów do najróżniejszych miejsc. Nasza postać będzie fizycznie obciążona całym bagażem, jaki zabierzemy. Nie ma tutaj koncepcji “nieskończonej kieszeni” znanej z choćby wielu gier RPG. Każdą rzecz, jaką zabierzemy, trzeba ustawić na ciele tak, by utrzymać balans. Dla przykładu, jeśli chcemy zabrać leki, to pojawi się na nas walizka, w których się je przetrzymuje. Tą walizkę można usadowić na każdym miejscu gdzie jesteśmy w stanie trzymać bagaż. Trzymanie walizki w jednej ręce będzie wpływać na równowagę gracza, więc ważne będzie ustalenie balansu całości bagażu, jaki zabierzemy. Tereny, po których będziemy się poruszać, będą mieć różną strukturę, trafimy na proste i płaskie powierzchnie, jak i śliskie i niebezpieczne zbocza czy rzeki. Utrzymanie równowagi i sprawdzanie terenu będzie ważne, ponieważ nasz bagaż będzie ulegać uszkodzeniu, jeśli dojdzie do jakiegoś wypadku.  Wiele czasu poświęcimy więc na długie podróże, w trakcie których będziemy musieli na bieżąco wybierać najlepsze ścieżki i analizować każde ryzyko. Do dyspozycji dostaniemy wiele narzędzi do pokonywania trudnych i stromych terenów świata gry, drabiny i liny będzie można rozstawić na właściwie każdym wzgórzu w grze, do dyspozycji będziemy mieć też motocykl oraz wiele innych urządzeń, których funkcja na ten moment nie jest dokładnie znana.  Death Stranding ma również posiadać funkcje sieciowe połączone z tymi konstrukcjami. Niektóre rozstawione przez nas drabiny i inne pomoce terenowe mają pojawić się w światach innych graczy, dzięki czemu wszyscy gracze będą sobie nawzajem pomagać w podróżowaniu po świecie. Oczywiście nie będziemy tylko spacerować ponieważ świat Death Stranding jest pełny różnego rodzaju wrogów. Najczęściej będziemy trafiać na ludzi, którzy będą próbowali ukraść nasz bagaż, ale pojawią się także dziwaczne istoty z innych wymiarów znane pod nazwą BT. Przeciwnicy ci są normalnie niewidzialni dla ludzkiego oka i wykrywają nas tylko i wyłącznie przez słuch. Nie zabraknie więc też wielu stresujących sekwencji skradankowych. Nie jesteśmy jednak w grze totalnie bezbronni, widzieliśmy na zapisach rozgrywki różne bronie, będziemy też mogli obezwładniać przeciwników w ręcz lub podniesionymi przedmiotami jak walizki. Zwiastuny pokazały też bardzo nietypowe mechaniki jak… sikanie. Nasze płyny ustrojowe, jak krew, mają również być wykorzystywane jako broń przeciwko specjalnym wrogom. Cały Kojima i jego zwariowane pomysły… rzucanie świerszczyków pod przeciwników, by odwrócić ich uwagę, czy wykorzystywanie końskiego łajna do wywrócenia samochodu… pod okiem twórcy seria Metal Gear Solid przyniosła mnóstwo dziwactw, więc ciężko się spodziewać mniej szalonych rozwiązań w Death Stranding.

Oczywiście na pomoc przyjdzie nam dziecko o imieniu BB, które wielokrotnie mieliśmy okazję oglądać na zwiastunach i które będzie z nami podróżować w dziwnym pojemniku na brzuchu. Nie znamy całej roli dziecka w grze, ale wiemy, że będzie nam głównie pomagało w wykrywaniu niewidzialnych przeciwników. BB będzie też reagować na nasze czynności, podczas niebezpiecznych przepraw i upadków dziecko będzie się stresować i może zareagować płaczem, ale gracz może też uszczęśliwić malucha za pomocą kołysania lub nucąc mu piosenki w trakcie podróży. Wygląda więc na to, że będziemy mogli stworzyć mocną więź z naszym małym towarzyszem. Zdradzono też ostatnio, że BB będzie się komunikował z graczem przez głośnik w kontrolerze. Najprawdopodobniej BB będzie mieć większą rolę w fabule i będzie wykonywał więcej czynności, dostaniemy też więcej nowych zabawek do wykorzystania w grze, ale to jak na razie wszystko czego dowiedzieliśmy się z materiałów dotyczących gry.

Gameplay wygląda naprawdę nietypowo i obiecująco, ale co z fabułą? O tym będziemy się w stanie jedynie przekonać po zdobyciu gry w nasze ręce. Fabularne zwiastuny są zagmatwane i wyglądają jak zlepek losowych momentów z gry. Ciężko złączyć wszystko w jednolity obraz i jeszcze trudniej jest to wyjaśnić jednolitym zdaniem. Poznaliśmy wiele postaci, które zostaną zagrane przez znane twarze takie jak Mads Mikkelsen, Léa Seydoux, Margaret Qualley, Guillermo del Toro, Troy Baker czy Lindsay Wagner, a naszego bohatera zagra oczywiście znany między innymi z serialu The Walking Dead Norman Reedus.  Mimo ich introdukcji dokładna rola każdej postaci w całej układance nie jest pewna. Sam ogólny koncept fabuły został już ujawniony przez Hideo Kojimę. Twórca twierdzi, że głównymi motywami Death Stranding mają być więzi międzyludzkie i wartość kontaktu z drugim człowiekiem. Wiemy więc na pewno, że Kojima poprzez Death Stranding chce dać ważny przekaz dla tych, którzy sięgną po jego tytuł tak jak miało to miejsce we wcześniejszych grach twórcy. Ciężko jednak wyciągnąć jakieś konkretne szczegóły, wiemy, że zadaniem gracza będzie zjednoczenie zniszczonych stanów Ameryki i że będziemy tego dokonywać dostarczając towary do różnych osób i łączenie tych ludzi siecią kontaktów. Wiemy, że podczas tego zadania będziemy zwiedzać piękny, mroczny i jednocześnie bardzo niebezpieczny świat, poznamy wiele nietypowych ludzi i będziemy tworzyć sieć wzajemnej pomocy z innymi graczami na całym świecie. Co jednak ta podróż za sobą przyniesie, kim staną się dla nas postacie i jak potoczą się wydarzenia dla naszego bohatera? Na te pytania znajdziemy odpowiedź gdy wgłębimy się w dziwny świat Death Stranding.

Death Stranding pojawi się w Polsce 8 listopada wyłącznie na konsoli Playstation 4. Z najnowszych wiadomości wiemy też, że gra będzie posiadać pełne wsparcie językowe, ale będziemy w stanie wybrać najbardziej odpowiednią dla nas wersję. Premiera nadchodzi wielkimi krokami i wkrótce przekonamy się w całości, czym jest nowy twór Hideo Kojimy.